Telebankieren op z’n Afrikaans

Afrika ontwikkelt gelukkig behoorlijk, maar veel zaken zijn nog lang niet zo praktisch en goed geregeld als in Europa. Dat werd deze week weer heel duidelijk.

Tijd voor de lonen
Mijn directe collega is een tijdje uit de running, vanwege een heupoperatie die ze heeft gehad. Deze maand moest ik daardoor voor het eerst de salarissen gaan regelen. De directeur berekent de belastingen en geeft de netto salarissen door. Hij was echter op vakantie tot maandag de 15e. Er kwamen echter wat urgente zaken voor het werk die hij tijdens zijn vakantie regelde, dus kreeg hij wat extra dagen tot de woensdag de 17e. Normaal gesproken worden de salarissen rond de 20e / 21e uitbetaald, dus er was nog genoeg tijd om dat te regelen. Deze datum is heel belangrijk voor de meeste werknemers hier, want het salaris van de vorige maand is ook echt op aan het einde van de maand en sparen is ontzettend moeilijk voor ze.
Na tientallen e-mails bij lezen en wat andere zaken ging de directeur donderdag aan de slag met de salarissen. Vervolgens kon ik gaan uitzoeken hoe de betalingen normaal geregeld werden, want dat is niet zo makkelijk als je mogelijk denkt. Telebankieren is nog volledig onbekend hier. Een maand terug ontvingen we het revolutionaire bericht dat onze bank dit nu aanbiedt, maar dan wel voor 2 euro per overboeking. We wachten dus nog even af tot dat tarief wat daalt. Wellicht dat de meeste lezers nog wel de overschrijvingspapieren kennen. Maar we moeten nog een stapje terug in de tijd, naar de cheques. Vrijwel alle betalingen gaan oftewel contant oftewel per cheque.

Hoe betaal je de salarissen?
Voor de salarisbetalingen stellen we netjes een specificatie met de namen en de rekeningen op, voor dat bedrag schrijven we een cheque en die brengen we naar de banken. Banken? Ja, want moet niet naar onze eigen bank gebracht worden, maar naar de bank waar de ander zijn rekening heeft.

De eerste keer kostte me dat wat extra tijd, want daar wil je natuurlijk geen fouten mee maken. Dus donderdag in de loop van de middag had ik de specificaties netjes klaar liggen. De receptioniste was al weg, maar vrijdagochtend ging ze er mee aan de slag. Rond een uur of half 11 waren alle cheques geschreven en voorzien van handtekeningen. Onze ‘coursier’ (boodschapper) vertelde dat we maar beter tot maandag konden wachten, want om 11 uur gaan alle banken op vrijdag dicht voor het gebed.
Natuurlijk waren deze betalingen ook voor onze coursier belangrijk, dus maandagochtend ging hij gelijk op zijn brommer op pad, de diverse banken langs. Gelukkig zitten bijna al onze werknemers bij dezelfde bank, dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Waar blijft ons loon?
Laat nu dinsdag net een werknemer komen die bij die bank zit om te vragen waar zijn geld blijft. En woensdag kwamen er nog een paar. Tja, we hebben een bewijs van betaling ontvangen, dus het komt echt wel. Maar donderdagochtend, de 25e inmiddels, wilden ze toch wel heel graag dat het snel zou komen. Zonder geld geen eten.

Op bezoek bij de bank
Voor de zekerheid toch maar even de bank opbellen dan. Op hun website staat het telefoonnummer. Dat is echter een verkeerd nummer. De directeur wil ondertussen zelf langs, want er moet toch wel echt iets mis zijn. Achter op de brommer bij de coursier gaat hij er naar toe, gewapend met een kopie van het bewijs van ontvangst van de betaling. Bij de bank gaan ze zoeken, maar nee, die betaling is nergens in het systeem te vinden. Maar misschien…
Kom maar mee, er is een collega op reis, hier is zijn bureau. Later als ze terug zijn vertelt de coursier me vol overgave hoe dat eruit zag: bergen papier over het hele bureau, geen centimeter van het bureau was meer zichtbaar. En ja, als die werknemer terug zou komen zou hij er wel weer aan beginnen. Er was helaas geen vervanger geregeld.
Gelukkig is de directeur mee, een beetje status werkt altijd goed om dingen gedaan te krijgen. De betaling wordt vandaag nog geregeld. Hoe ze dat dan precies doen zonder de originele cheque? Soms moet je niet alles willen weten. Mocht iemand in die berg moeten gaan zoeken dan hoop ik voor diegene dat telebankieren maar snel iets populairder gaat worden.

2 gedachten over “Telebankieren op z’n Afrikaans

  1. willemenchristien Berichtauteur

    Zelf vond ik de 25e ook wel heel acceptabel. Die dubbele betaling gebeurt hopelijk niet, en anders dan kunnen we de salarisbetaling van die maand alvast schrappen, dat scheelt weer veel moeite. :)

    Like

  2. jan

    Vind ik het nog knap dat ze ’t op de 25e binnen hadden. En waarschijnlijk krijgen ze het geld van die andere bankmedewerker alsnog….

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s